عکس 360 درجه حصول چیست؟
عکس 360 درجه محصول، به مجموعه تصاویر متوالی از یک شی گفته می شود، که از تمامی زوایای دور تا دور آن شی در فاصله یکسانی مانند شعاع یک دایه فرضی گرفته شده و قابلیت نمایش 360 درجه برای مخاطب را فراهم کند.
تعداد این تصاویر متغیر و متناسب با میزان نرمی چرخش در زمان حرکت آن بوده و معمولا بین 30 الی 80 فرم در هر چرخش می باشد. به عبارتی در یک دور 360 درجه حرکت آبجکت، هر چه تعداد تصاویر بیشتر باشد، خروجی نهایی عکس 360 در زمان چرخش توسط مخاطب ظریف تر بوده و زوایای بیشتر و با دقت بالاتر را می توان مشاهده کرد، اگرچه تعداد بالای تصاویر مستلزم صرف هزینه، بیشتر بوده و باعث کندی در سرعت عملکرد نمایش تصویر360 در زمان لود شدن بر روی وبسایت می شود.
مزیت های عکس 360 درجه محصول
بررسی تمام زوایای محصول
حضور در یک فروشگاه واقعی
درک کاملتر محصول یا خدمات
قدرت بزرگ نمایی و چرخش عکس
کاهش احتمالی کالاهی مرجوعی با فروشگاه
متفاوت و ویژه نشان دادن برند از سایر رقبا
ویدئو چرخشی یا عکس 360 محصول؟
شاید برای شما هم این سوال مطرح باشد که چرا از کلیپ کوتاه ویدئویی یا فیلم برداری بجای گرفتن تعداد زیادی عکس در تصاویر چرخشی 360 درجه استفاده نمی شود؟
علت اصلی استفاده از عکس بجای فیلم؛ بالا بردن کیفیت نهایی، سرعت لود شدن تصاویر و ایجاد آپشن های بیشتر بر روی تصویر است.
ابتدا لازم است بدانیم که تصویر 360 از تعداد زیادی تصاویر عادی که بصورت چرخشی حول محول محصول گرفته شده، تهیه می شود و کیفیت هر کدام از این تصاویر و یا کلیپ هایی کامل از یک دور چرخش می تواند رزولیشن بالای 4k را داشته باشد. حال در نظر بگیرید زمانی که مخاطب شما برای دیدن محصول بصورت 360 درجه وارد سایت شما می شود با ترافیک بالایی مواجه می شود و برای دیدن یک تصویر 360 درجه از محصول شما باید حجم تصاویر و کلیپ در حدود 100 تا 150 مگابایت را لود کند و این موضوع علاوه بر زمان بر بودن، حجم مصرفی اینترنت مخاطب شما و همچنین سرعت لود شدن را تا حد بسیاری از شرایط بهینه خارج می کند. بنابر این از ساختار لایه ای تصویر استفاده می شود. این تکنولوژی برای تصاویر عملکرد بسیار بالاتر نیست به کلیپ فیلم دارد در نتیجه از تصاویر متوالی بجای استفاده از کلیپ ویدئویی استفاده می شود.
قابلیت نمایش رزولیشن های مختلف
درتوسعه و طراحی وبسایت ها، به همان نسبت که به کیفیت تصاوی و جذابیت های گرافیکی توجه می شود اصل بهنه بودن آن نیز حائز اهمیت است. یکی از شاخصه های اصلی در بهینه بودن تصاوی، اندازه یا رزولیشن تصاویر است.
معمولا هر صفحه ی محصول از وبسایت شامل: توضیحاتی بصورت متن، تصویرو کلیپ طراحی و تدوین می شود، برای بهینه بودن حجم کلی صفحات سایت، لازم است حجم هر تصویر و یا کلیپ، بهینه باشد و مخاطب در زمان مشاهده آن صفحه با مشکل زمان لود بیش از حد محتوا مواجه نشود در نتیجه حجم تصاویر را کم می کنیم. از طرفی کاهش حجم تصاویر، کیفیت آن را کم کرده و در صورت زوم کردن روی عکس، تصاویر بصورت پیکسلی نمایش داده می شود.
تکنولوژی بهینگی عکس های با کیفیت این امکان را می دهد تا تصاویر با رزولیشن و کیفیت بالا را در سایت نمایش دهیم به این ترتیب که هر تصویر با کیفیت را به چندین تصویر با کیفیت های متفاوت و پایین تر از کیفیت اولیه در چندین لایه تبدیل می کند و متناسب با نیاز مخاطب، کیفیت قابل قبول را به او نمایش می دهد
در ابتدا که صفحه ای از سایت لود می شود، کمترین کیفیت را مخاطب خواهد دید، در صورتی که تصویر خاصی نظر مخاطب را جلب کرد، بازدید کننده سایت می تواند بر روی آن تصویر زوم کند و لایه های با کیفیت بالاتر را مشاهده کند. این تکنولوژی همزمان که بالاترین کیفیت تصویر را به مشتری نمایش می دهد، از لود شدن تصویر اصلی باکیفیت در ابتدای ورود به صفحه جلوگیری میکند و سرعت باز شدن صفحات را بهینه می کند
تنوع در نمایش متریال عکس 360 درجه محصول
یکی از اهداف اصلی تصاویر 360 درجه، نمایش واضح و شفاف تراز محصولی است که در بستر های آنلاین و بصورت مجازی نماید داده می شوند. برخی محصولات از تنوع رنگ و متریال برخوردارند. تصاویر 360 درجه نیز می توانند این امکان را فراهم کنند که همزمان با چرخش محصول، رنگ و متریال قسمت های مختلف محصول تغییر کند و دید واضح تری را به افرادی که بصورت آنلان محصول را مشاهده می کنند، بدهد. نمونه تنوع رنگ و متریال را می توان غالبا در فروشگاه های زیر مشاهده کرد.
نمایش تنوع در انتخاب پارچه و چوب مبلمان
نمایش تنوع در انتخاب رنگ و جنس پارچه انواع پوشاک، کیف و کفش
نمایش تنوع در رنگ و جنس وسایل الکترونیکی و دیجیتال نظیر موبایل و لپتاپ.
نمایش تنوع در متریال و رنگ زیور آلات و ساعت و ….
عکس چرخشی تعاملی
همزمان با چرخش تصاویر بصورت 360 درجه میتوانید قسمت های متحرک کالا را بصورت تعاملی حرکت دهید به عنوان مثال
درب محصول مانند کیف یا خورو را باز و بسته کنید.
توضیحاتی در مورد برخی قسمت های مختلف محصول بصورت متن نوشتاری مشاهده کنید
بر روی قسمت های مختلف مجموعه ای از کالای در حال چرخش کیلیک کنید و بصورت جداگانه آن را مشاهده کنید
این قابلیت در تصاویر چرخشی که معمولا برای کالاهای آپشنال یا قسمت های متحرک بکار می رود، امکان تعامل بیشتر با محصول را برای مخاطب شما فراهم می کند و از طرفی مانع نمایش توضیحات اضافی می شود و در صورتی که مشتری شما تمایلی برای نمایش اطلاعات بیشتر داشته باشد، با کلیک کردن بر روی دکمه های خاص تعبیه شده در تصویر 360 درجه، حالت مطلوب را مشاهده می کنند.
نمایش چند سطحی عکس 360 درجه محصول
جهت نمایش بهتر برخی از اشیاء به مخاطب خود در محیط آنلاین و وبسایت، علاوه بر نمایش چرخشی بصورت 360 درجه از آن کالا، نمای بالا و پایین آن اشیاء نیز حائز اهمیت است. به عنوان مثال خریدار کفش و یا مبلمان ترجیح می دهد علاوه بر مشاهده محصول بصورت 360 درجه در راستای خط افق، تصاویر کامل تری از کالا از نمایی بالاتر از سطح افق را مشاهده کند.
تصاویر 360 درجه تعاملی این امکان را به مخاطب شما می دهد به راحتی بتواند همزمان با مشاهده چرخش محصول، زاویه نگاه خود را بصورت عمودی نیز تغییر دهد و نماهایی از بالا و یا پایین محصول را مشاهده کند.